Amb COR

La comunicació només pren sentit a través de la persona que ens escolta. Com diu Ferran Ramon-Cortés, “l’únic missatge que val és el que es rep, no el que s’emet”, de manera que qualsevol estratègia de comunicació ha de començar sempre pel receptor. La Comunicació Orientada al Receptor (COR) es basa en quatre erres: resumir, repetir, reforçar i revisar.

Les quatre erres de la comunicació

  • Resumir. Cal tenir clar què és el que volem comunicar. Si no som capaços de reduir el que volem explicar en un sol missatge, probablement és que no sabem què volem dir. Hauríem de ser capaços de construir tot el discurs a partir d’una sola frase. A partir del missatge principal, podem teixir altres missatges secundaris que el reforcin o el complementin.
  • Repetir. Aquest missatge únic que articula el nostre discurs s’ha de repetir. Mitjançant la repetició aconseguim que el receptor recordi el que volem que recordi i, a més, que s’adoni que allò és el que val la pena recordar. Però repetir no vol dir que haguem de fer servir les mateixes paraules. Es tracta de repetir la idea, no les paraules.
  • Reforçar. Per transmetre de manera eficaç el missatge, és convenient combinar diverses modalitats comunicatives. En la comunicació oral, el missatge verbal es reforça a través de recursos no verbals, com els gestos i la informació transmesa per la veu (to, timbre, intensitat). En la comunicació escrita, el text es pot combinar amb recursos tipogràfics, imatges, dibuixos o destacats.
  • Revisar. Finalment, l’única manera de saber si el missatge ha arribat a l’interlocutor és comprovant-ho. En la comunicació cara a cara, el receptor pot donar pistes no verbals a través de gestos d’assentiment o de negació i altres claus no verbals. L’emissor també pot fer servir marcadors del discurs que li permeten comprovar si el receptor està atent, i fer-li preguntes com ara “ho has entès?”, “m’explico?”, “està clar?”. En la comunicació mitjançada els procediments per comprovar si el receptor ha entès el missatge són més limitats: enquestes i participació del públic a través de canals de comunicació diversos.

Més informació al primer capítol del llibre.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s