De comunicació només n’hi ha una

La comunicació és una disciplina trinxada, reduïda a la suma de diverses parcel·les, cadascuna amb els seus propis gurus. La publicitat, les relacions públiques, el periodisme i la comunicació audiovisual en són les àrees més clàssiques, que tenen els seus propis estudis universitaris. Potser hi hauríem d’afegir altres matèries que tenen en comú l’elaboració i l’estudi del missatge com ara el disseny i les belles arts i fins i tot algunes enginyeries com la de telecomunicacions i, fins i tot, la informàtica. En els darrers anys han aparegut altres especialitzacions, que obren la porta a noves oportunitats laborals, relacionades amb l’aparició d’un nou canal de comunicació. És el cas de la comunicació digital i, de manera més específica i recent, dels mitjans socials.altaveuÉs cert que l’aparició d’un nou canal de comunicació exigeix un cert grau d’especialització, perquè cadascun té les seves particularitats i requereix de tècniques específiques, però té el perill de perdre de vista el bosc i quedar-nos només amb la visió de l’arbre.

La comunicació s’ha d’abordar de manera global. De fet, un acte de comunicació eficient consisteix en adaptar un missatge a les característiques d’un receptor fent servir els canals de comunicació més adients per al nostre propòsit. És important, doncs, establir una bona estratègia comunicativa que consisteixi en definir missatges, identificar públics i escollir els millors canals que permetin comunicar el que volem de la millor manera possible.

Un únic canal

És, doncs, un error limitar l’estratègia comunicativa a un únic canal, però això és el que sembla estar passant amb els mitjans socials, que moltes organitzacions estan utilitzant gairebé com a úniques vies per comunicar-se amb els seus públics. Potser és qüestió de moda, un bluf que s’acabarà desinflant d’aquí a uns quants anys i passarà a formar part, com un més, del repertori de canals de comunicació que tenim al nostre abast. Mentrestant, però, estem desaprofitant el potencial d’altres mitjans de comunicació per fer arribar els nostres missatges.

Em ve al cap ara la imatge, explotada pels humoristes, d’una parella que comparteix taula en el restaurant i que, asseguts un davant de l’altre, s’envien missatges a través del mòbil. Sovint la comunicació en les organitzacions acaba semblant el mateix. No s’ha d’oblidar que la comunicació directa i interpersonal és la més eficient de totes. La resta de canals són un intent, més o menys encertat, d’emular la comunicació cara a cara. Moltes vegades, però, no és possible tenir el nostre interlocutor al davant quan volem comunicar-nos amb ell. En aquest cas hem de fer servir una pròtesi, un substitut que ens permeti superar la barrera del temps i l’espai. Els mitjans socials en són un bon substitut, sí, però no pas l’únic ni sempre el millor.

Diferència artificial

Al començament d’aquest article citava algunes disciplines que no es diferencien pel canal de comunicació emprat sinó més aviat per característiques del missatge. La publicitat i les relacions públiques exploten la funció persuasiva del discurs, mentre el periodisme es decanta més per la funció informativa i l’art per la funció estètica. Ja es veu que aquesta diferència és sovint artificial. La frontera entre informació, persuasió i estètica és difusa.

Molt probablement, la comunicació seria més efectiva si diluíssim aquestes fronteres. Està bé que hi hagi especialistes en cada àrea; la gestió de la comunicació és tan complexa i exigeix dominar tantes tècniques que difícilment una sola persona les pot abastar totes. Però no hem de perdre de vista que totes aquestes tècniques de comunicació han de respondre a una única estratègia. De comunicació només n’hi ha una, i les parcel·les en què la dividim han de servir per ajudar-nos a desenvolupar les accions més adients d’acord amb els missatges que volem comunicar, els públics amb qui ens volem relacionar i els canals de comunicació més efectius que volem emprar.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s