No miris avall!

El nostre cervell desconeix la paraula “no”. I és que la negació té la capacitat màgica de convertir-se en una afirmació pel simple fet d’inocular en el nostre cervell una idea que abans no tenia. N’hi ha prou en dir una cosa, encara que sigui en negatiu, perquè no te la puguis treure del cap. I és que de la mateixa manera que és impossible pensar que no estàs pensant, és difícil no mirar avall quan et diuen que no ho facis, o no sucumbir quan et criden que no et rendeixis, o abandonar la lectura d’aquest article si et dic que no continuïs llegint.VertigoLa comunicació persuasiva domina a la perfecció el poder hipnòtic de la negació. Quan un polític diu d’un adversari que no és un corrupte, immediatament associarem el seu nom amb la corrupció. Matteo Rampin [1], que em serveix de font per escriure aquestes línies, cita una frase del president Nixon que intentava desacreditar Kennedy durant la campanya electoral dient “no faré servir com a argument en contra seva el fet que el senador Kennedy sigui catòlic”. Frases similars a aquesta les escoltem sovint en discursos de molts polítics, que saben que només cal dir una cosa perquè els altres la pensin, i un cop es fica una idea en el cap de la gent, és molt difícil esborrar-la.

En aquest punt entrem en el terreny dels desmentits. “Calumnia, que algo queda“, diuen en castellà. Quanta gent no ha vist arruïnada la seva vida per una notícia falsa. I és que les paraules són sovint més poderoses que la realitat, com saben bé els polítics, els advocats, els publicitaris i els periodistes.

Fins i tot, la simple sospita equival a culpabilitat. En el llenguatge no existeix la presumpció d’innocència. Dir que en Joan és sospitós d’un robatori crea en el cervell la imatge que en Joan està relacionat d’alguna manera amb un robatori. I el pitjor del cas és que la mateixa sensació causa dir que en Joan no és culpable de robatori.

Així doncs, formuleu les frases negatives en positives, a no ser, és clar, que vulgueu aconseguir enredar el vostre interlocutor.

[1] Vender la moto. Trucos de la manipulación del lenguaje. Madrid, Alianza, 2008.

Imatge: Fotograma de la pel·lícula Vertigo, d’Alfred Hitchcock, 1958.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s