‘Random’

Internet és un mercat on es compra per peces, no per quilos. De la mateixa manera que la gent ja no escolta discos, sinó cançons, tampoc consumeix diaris, ni informatius de ràdio i televisió, sinó, simplement, notícies. L’edició de la informació en una portada o en un sumari està condemnada a desaparèixer a Internet o, si més no, a ser menys rellevant del que és en un diari de paper o en un informatiu de ràdio i televisió.

DiscosQuan anem a una botiga de música a comprar un disc compacte, adquirim una col·lecció de temes musicals seleccionats i ordenats segons els criteris dels autors o dels productors. En alguns discos, aquest ordre forma part de la mateixa creació artística, de manera que les peces només s’han de poder escoltar en l’ordre en què han estat enregistrades en el disc per poder captar el sentit que li ha volgut donar l’autor. Aquest és el cas de les obres de música clàssica, de les òperes, d’àlbums de rock simfònic o d’alguns discos de música electrònica, que enllacen cada tema amb el posterior.

Encara que no hi hagi relació compositiva entre una peça musical i la següent, l’ordre en què es col·loquen les cançons en un disc acostuma a ser intencional. En alguns casos reflecteixen la importància que els autors o productors atorguen a les cançons. Quan només hi havia vinils, situaven els temes que creien que podien tenir més èxit a la cara A, mentre que la cara B la reservaven per a aquelles peces més experimentals, menys comercials o, simplement, més fluixes. Aquest costum es va mantenir, en alguns casos, després que el disc compacte arraconés el vinil. Val a dir que, malgrat els pronòstics, hi ha hagut cançons de cara B que s’han convertit en èxits o en objectes de culte, coses que, com sabeu, no sempre coincideixen.

Des de l’aparició d’Internet, el consum de música ha canviat de manera radical. Ja no es consumeixen discos, sinó cançons. El mode random de l’Ipod ens permet escoltar les nostres cançons favorites de manera aleatòria, prescindint de l’ordre en què han estat col·locades en els àlbums. Elaborem llistes a Spotify amb les músiques que més ens agraden, i comprem cançons soltes a les botigues virtuals.

La unitat és la notícia

Però això no només passa amb la música. En l’àmbit informatiu també ens trobem amb aquest fenomen. De la mateixa manera que, en música, la unitat ja no és l’àlbum sinó la cançó, en els mitjans de comunicació la unitat ja no és el diari, ni l’informatiu de ràdio o de televisió, sinó la notícia. A Internet, ja no tenen sentit les portades ni els sumaris, perquè la majoria d’accessos a la notícia publicada en un mitjà de comunicació digital es realitza a través de vincles directes a aquella peça, i no pas des de la pàgina de portada del mitjà. De ben segur aquest fenomen tindrà conseqüències en la manera de treballar a les redaccions.

L’edició d’un diari o d’un informatiu de ràdio i televisió és una tasca estratègica que consumeix molt de temps. La decisió dels temes que aniran a la portada és una de les activitats més importants que es duen a terme en els mitjans i forma part de les tasques dels màxims responsables de la redacció. El director d’un diari i l’editor d’un informatiu de ràdio o televisió tenen la responsabilitat de seleccionar les notícies que s’hi publicaran i d’atorgar-les més o menys importància segons criteris professionals i segons la línia editorial del mitjà. Aquesta valoració es reflectirà finalment en les dimensions que tindrà cada peça i també en l’ordre en què hi apareixeran finalment.

A Internet, però, aquesta tasca la realitza el mateix receptor, que picoteja d’aquí i d’allà i es confecciona el seu menú informatiu a mida, amb informacions procedents de diferents mitjans d’informació i també directament de les fonts. Vol dir que en el futur desapareixeran dels diaris les reunions de portada? Probablement no, però segur que les decisions que s’hi prenguin seran menys determinants per establir l’agenda informativa dels ciutadans que, com al seu Ipod, posaran el mode random per llegir notícies.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s